Personal branding

Wat is personal branding?

Personal branding werd in 1997 voor het eerst geïntroduceerd door Amerikaanse branding expert Tom Peters. Peters definieerde personal branding als:

“The personal brand links your passions, your key attributes and your strengths with a value proposition, making clear what differentiates you from others.”

Personal Branding kun je zien als de manier waarop jij jezelf als ‘merk‘ presenteert aan anderen. Net als bij een echt merk wil je dat jouw naam gekoppeld wordt aan een positief beeld en wil je jezelf onderscheidend positioneren in de gedachten van je doelgroep.

Authentieke branding

Personal branding gaat dus over het ‘vermarkten’ van jezelf, maar dan wel op een authentieke manier. Een persoonlijk merk bestaat namelijk uit de echte jij: jouw drijfveren en persoonlijkheid. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw brand van binnen naar buiten ontwikkelt.Authentieke personal branding (van binnen naar buiten) uitgelegd

Vanuit de binnenkant…

  • Wie je écht bent, je identiteit.
  • Jouw persoonlijke levensmissie, ofwel je ‘purpose’.
  • Je talenten en onderscheidende kwaliteiten.
  • Je persoonlijke waarden.

…naar de buitenkant

  • Hoe laat jij jezelf aan de buitenwereld zien?

Waarom is personal branding belangrijk?

Doordat je met een personal brand duidelijk uitdraagt wie je bent, zul je de juiste dingen aantrekken in je leven (zoals opdrachten, banen, baanpromoties, maar ook in het persoonlijke leven; de juiste vrienden/partners).

Door middel van een persoonlijk merk kun je jezelf onderscheiden van je concurrenten en je zichtbaarheid vergroten. Je kunt positief opvallen binnen de grijze massa. Dit is natuurlijk wat je wilt, want in de overvloed aan keuzes kiezen werkgevers en opdrachtgevers voor de persoon die hen het meest aanspreekt.

Daarnaast is het verdiepen in je brand een goed moment om te ontdekken wie je diep van binnen bent, en waarom je de dingen doet die je doet. Het helpt je om jouw purpose, persoonlijkheid, talenten, waarden en meningen te verpakken tot een geheel. Dit geeft je zelfvertrouwen een flinke boost!

Een succesvol merk betekent vaak:

  • Meer zelfkennis
  • Een positieve ‘groeimindset’
  • Meer voldoening en zingeving
  • Een gezonde dosis zelfvertrouwen
  • 100% jezelf kunnen/durven zijn
  • Meer persoonlijke doelen behalen
  • Betere zichtbaarheid
  • Je gunfactor vergroten
  • Groei in inkomsten
  • Meer positieve impact maken

Personal Branding anno nu

Waarom is personal branding juist nu zo’n trend?

  • In het huidige internettijdperk zijn een online imago en reputatie enorm belangrijk. Recruiters, werkgevers, potentiële klanten en opdrachtgevers zijn allemaal online aanwezig en ze zullen in de meeste gevallen eerst Google raadplegen voordat ze contact met je zullen leggen.
  • De arbeidsmarkt is aan flink het veranderen. Vroeger werkte je je hele leven bij één bedrijf, maar tegenwoordig is jobhoppen de nieuwe ‘standaard’. Ambitieuze millennials hebben de behoefte om zichzelf te blijven ontwikkelen en hun netwerk uit te breiden.
  • Er is een flinke groei in het aantal zelfstandige ondernemers en daarom is strategisch merkdenken een onmisbare skill geworden om jezelf te kunnen onderscheiden van je concurrenten.
  • In deze betekeniseconomie gaat de menselijke behoefte aan zingeving (purpose) en betekenisvol handelen een steeds grotere rol spelen. Om nieuwe klanten aan je te kunnen binden zul je vanuit jouw drijfveren een sterk en authentiek verhaal moeten vertellen waarmee je doelgroep zich kan identificeren. Als je daarin slaagt, creëer je een sterk en onderscheidend personal brand en ga je merken dat de juiste werkgevers, klanten of opdrachtgevers op je pad zullen komen.

Voor wie is Personal Branding?

Personal Branding is voor iedereen die te maken heeft met verandering, of graag een verandering wil in zijn leven. Herken jij jezelf in één of meerdere voorbeelden hieronder? Dan is een persoonlijk merk ook iets voor jou.

  • Ben je op zoek naar een baan, of loop je vast in je huidige baan?
  • Sta je voor een (studie)keuze die je lastig vindt?
  • Wil je het beste uit jezelf halen, maar heb je hiervoor altijd veilige keuzes gemaakt waar je geen voldoening uit haalt?
  • Is je relatie net uit en ben je een beetje kwijt wie je zélf bent (zonder je partner)?
  • Ben je uit de kast gekomen? Dan is het voor jou tijd om eindelijk 100% jezelf te zijn, maar weet je eigenlijk wel wie dat is?
  • Wil je iets bereiken, maar heb je daarvoor de goedkeuring van anderen nodig en moet je hen eerst zien te overtuigen?
  • Verkeer je je stiekem een beetje in een quarterlife- of midlife crisis?
  • Voel je je vaak eenzaam en wil je daarom meer ondernemen in je vrije tijd?
  • Weet je wel wat je wilt, maar niet hoe je er moet komen?

Een brand helpt je als je moeilijke keuzes moet maken, maar ook als je jezelf wilt presenteren en 100% jezelf wilt zijn. Wat ons betreft, is Personal Branding daarom voor iedereen. We hebben allemaal momenten in ons leven waarop het fijn is om te weten dat we op onszelf kunnen vertrouwen, momenten waarop we wel een extra boost kunnen gebruiken. Juist op die momenten biedt een Personal Brand hulp.

Alles wat je nodig hebt om een personal brand te zijn, is de wil om jezelf te onderscheiden, door je te focussen op het beste wat jij te bieden hebt en hier ook naar te handelen. Vergeet niet dat acties altijd meer waard zijn dan woorden.

Maak werk van je personal brand!

Om je meer inzicht te geven in jouw authentieke identiteit en imago, hebben we bij P-Plan een online cursus ontwikkeld. Je leert in de cursus wat personal branding precies inhoudt, hoe je een personal branding plan opstelt en hoe je dit plan succesvol in de praktijk kunt brengen. De 8 P’s van P-Plan helpen je stap voor stap met het bouwen van een krachtig personal brand.

Online cursus: ‘Creëer een succesvol Personal Branding Plan in 8 stappen.’

119,99Toevoegen aan winkelwagen

Online cursus:

‘Creëer een succesvol Personal Branding Plan in 8 stappen.’

119,99Toevoegen aan winkelwagen

Online Personal Branding Cursus van P-Plan
Video afspelen

Typische personal branding thema’s zijn:

  • Je purpose

    Waarom doe je wat je doet? Wat zijn je drijfveren en motivaties? Wat is je persoonlijke levensdoel?

  • Je authentieke persoonlijkheid

    Wie ben je nou echt? Wat past bij jou? Welke sterke kanten van jezelf kun je beter uitlichten?

  • Je positionering, ofwel; je ‘Unique Selling Points

    Wat maakt jou bijzonder uniek? Hoe wil je dat anderen jou zien? Wat wil je dat ze over je zeggen?

  • Jezelf laten zien; Promotie

    • Je communicatie
      Wat is jouw verhaal? Welke communicatiemiddelen zet je in? Hoe presenteer je jezelf?
    • Je uitstraling; je ‘Visual Brand’
      Hoe val ik op? Welke visuele elementen (online en offline) geven mijn brand identiteit goed weer?

Overige thema’s die wij belangrijk vinden zijn:

  • Plezier en werkgeluk, wij noemen het PLAY!
  • Het inzetten van je volledige Potentieel. Het is zonde om het niet te doen!
  • Nieuwe uitdagingen kunnen soms best spannend zijn. Hiervoor heb je Power nodig; een kracht om er met de volle 100% voor te gaan.
  • Het ‘managen’ van je personal brand, door middel van goede Planning.

Personal Branding blogs

Voordelen van Personal Branding blog afbeelding
Personal Branding
Liona Appelman

De voordelen van een Personal Branding plan

Personal branding, wat is dat eigenlijk? Een ‘brand’ is een merk en personal branding is dus, lekker vrij vertaald, jouw persoonlijke merk. Ben jij je ervan bewust hoe jij jezelf in de markt zet; op persoonlijk vlak en in je carrière? Om je meer inzicht te geven in jouw personal brand, hebben

Onze website maakt gebruik van cookies, zodat we jouw beleving kunnen verbeteren. Lees meer in ons Privacy Statement.